söndag 29 maj 2011

Funderingar kring reflektionen som begrepp och aktivitet

Jag har ännu inte börjat läsa kurslitteraturen och tror mig ändå ha en hyfsat god förståelse av vad reflektion är och att den är viktig för  barns kunskaps-  och sociala utveckling samt målmedvetenhet i och utanför skolan. 

Mina barn har gått tre år på en internationell skola i Frankrike. Ett av de uttryck jag ofta fick höra  var "no, vi måste göra the f... reflection tomorrow" eller "mamma vi har ett reflection sheet i läxa och du skall också svara på vissa frågor här"

På internationella skolan var reflektion en naturlig del av barnens kunskapande och bestod av två delar. I den ena delen fick eleverna förhålla sig till hur de planerat, använt sin studietid, fundera över om de var nöjda, vad de tog med sig för erfarenheter inför kommande arbete och om de läst och lärt sig något av särskild betydelse mm.
Den andra delen gällde deras förmågor. Eleverna skulle fundera över och genom exempel visa vilka förmågor de tränat under arbetets gång. Hade de varit risktagare, nyfikna, utfört något experiment, utmanat sig själva, visat ansvarstagande, varit problemlösere,inte givit upp, vågat misslyckas mm.

På ISL fanns dessa förmågor beskrivna och utformade på olika sätt runt om på skolan och gällde alla eleverna från att de började som 5-åringar tills de tog studenten.

Jag påminns ofta om denna del av reflektionen då jag hör begreppet entreprenöriellt lärande och hoppas att vår kurs också kommer att behandla det området på något vis.

Nu är det dags att ta tag i studentlitteraturen efter så många år ifrån den. Det tar delvis emot, men med goda förhoppningar om förtydligande kring reflektionens betydelse samt förslag på metod och mening ger jag mig (kanske) i kast med den imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar