måndag 21 november 2011

Portfolio

Portfolio som pedagogisk metod och hur jag kan använda I-pad som redskap för portfolio i skolan

Enligt Roger och Birgitta Ellmin i boken Portfolio - teori, förhållningssätt och praktik (2003) är portfolio en mapp  med elevens arbeten och egna tankar kring dessa som samlats in och strukturerats av eleven för att dokumentera dennes utveckling. Kärnan i denna portfölj bygger på att eleven reflekterar kring sitt arbete samt en kontinuitet, d v s  den visar elevens kunskapsutveckling över tid. Syftet är att eleverna med hjälp av sina portföljer tittar på sina arbeten, reflekterar över dem och kritiskt värderar sitt eget arbete och därmed åstadkommer ett nytt förhållningssätt till sitt lärande. I samband med det synliggörs arbetet och eleverna upplever att de kan påverka sitt lärande och sin framgångsväg.

Portfolio arbetet består av både en lärarledd del och en elevaktiv.

Eleven samlar sina arbeten och väljer ut vilka delar de särskilt vill presentera ex för sina föräldrar vid ett utvecklingssamtal. Det är dock inte bara urvalet eller de dokumenterade arbetena som är kärnan i portoliometodiken. Det handlar också om att värdera och reflektera kring det som åstadkommits utifrån ett utvecklingsperspektiv på lärandet.

”Two stars and a wish”, hur kan jag se att jag utvecklats? Hur planerade jag? Hur tänkte jag? Vad gjorde jag och varför? Vad blev resultat och hur kan jag dra lärdom för att förbättra lärandet?

Genom att läraren utmanar eleverna med reflekterande frågor samt hjälper och stöttar eleverna i att självärdera sig, ger man dem nycklar till sitt eget lärande. De får utgå från vad de kan och vad som kan förbättras. Dra slutsatser kring hur, när och var lär jag mig bäst? Det synliggör också deras utveckling både vad gäller kunskap och planering samt tydliggör var ev stödinstser kan behövas och vilka elevens idividuella mål kan vara. Framförallt blir eleverna aktiva i att se och formulera sina mål. Portfolion ger också föräldrarna ökade möjligheter att följa elevens utveckling och stötta dem. Dessutom tränar eleverna sig på att  samla, sortera, strukturera, värdera, presentera och beskriva sin egna utveckling och målsättning.

Kärnan i portfoliometodiken består således av att eleven samlar - väljer ut- reflekterar, värderar- och återkopplar sina slutsatser och målsättningar. Den visar både vad och hur eleven lärt sig. För att träna upp dessa förmågor behöver eleven få respons på sina arbeten både av kamrater och lärare samt ge respons till andra.

På Skånhällaskolan har vi bestämt att vår IKT:satsning skall innebära inköp av I-pads till alla elever under en treårsperiod.

Det tror jag kommer att underlätta vårt kommande arbete med portfolio på skolan.

I-paden blir den lilla, lätta, samlade portföljen där eleven kan spara massvis med arbeten, väl strukturerade både för dem, läraren och föräldrarna. Det kan ge en inblick i och överskådlig bild av elevens kunskapsutveckling över tid samt pågående projekt för alla.

I-paden erbjuder massvis med program för att utveckla kreativa lärprocesser och den har också den fördelen man kan spara både ljud, bild, film- och fotoarbeten i samma produkt och på så vis visa olika typer av lärprocesser och arbetsmetoder som eleven arbetat med och utvecklat.

I samma produkt finns också möjlighet att med hjälp av ex kalendern planera sitt arbete, bland anteckningar ha sina reflekterande frågor och bland dokumenten spara sina självvärderingar och individuella målsättningar. Där finns också dina reflektioner, antingen i text, ljud eller bildform. Allt är bara några drag bort och samlat. Det blir lätt att hitta och förhålla sig till. Det underlättar också inför och under ex utvecklingssamtalen.

För att eleverna skall få tillgång till sina framgångsnycklar är det viktigt att de både får och ger respons på olika arbeten. Med hjälp av en I-pad kan eleverna välja att publicera och dela med sig av sina arbeten, reflektioner, argument i ex en blogg, på You Tube. På så vis når man många brukare och läsare och arbetet kan bli mer meningsfullt och responsen stor.

Ytterligare en aspekt av I-padens användningsområde i portfoliemetodiken är dess möjligheter för eleverna att träna och uppnå de mål de formulerat i sin IUP. Med hjälp av tillgången till ex planeringsverktyg, översättnings- och räkneprogram, film, ljud, bild, böcker och internet så ökar möjligheten för eleven att genomföra och uppnå sina nya mål. I-paden tillhandahåller medel för det.

Referenslitteratur:

Ellmin R & B. (2003) Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik. Stockholm: Förlagshuset Gothia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar