"I-pad i vardagen"
Synopsis: Vilka förmågor tränas och kunskaper anskaffas och utvecklas under en dag när en 11-åring leker och har tillgång till en I-Pad.
Genom att möta en elvaåring i olika dagliga situationer belyses hur han använder sin I-Pad som en naturlig del av vardagen och samtidigt tränar och utvecklar olika förmågor och kunskaper.
Textmanus:
Scen 0: Filma Eu:s förmågor (de förmågor vi finner i Lpo 11) och som de valt att framföra som prio ett för elever att utveckla och på så sätt vara väl förberedda inför framtiden.
Scen 1: Svepning över bostadsområdet (musik)
Scen 2: Väckarklockan på ipaden ringer, pojken vaknar sömningt, stänger av och väljer att snabbt kolla av facebook. Fnittrar över något och skriver en kommentar.
Kollar också av wordfeud på eng, prövar på ett ord, frågar om det finns, får inget svar, kollar av på Google vad det betyder.
Scen3: Ringer på dörren. Kompis,
Scen 3.1: spelar fotboll, Tränar fintar.
Tar foto. Försöker lägga upp på facebook, funkar inte, pojke vinkar till kompis, de prövar olika sätt ihop. Resonerar. Tillslut fungerar det. Gör ”high five”
Scen 3.2: Går hem och in till pojken. Filmas bakifrån. Pojken studsar bollen och småpratar med sin kamrat. Kan också vara spark.
Scen 4: Söker på how to do, ex om en fint. Pekar och skrattar
Scen 5: På med fotbollskläder, ev matchkläder,
Scen5.1: Ser pojken cykla på träning eller match.
Scen 6: Säger hej då, måste jobba lite med inlämningsarbetet i so till på torsdag.
Scen 7: Tar fram, söker på podcasts på paddan. Hittar om Tuveraset eller något annat. Sätter i lurarna och lyssnar. Gör anteckningar samtidigt på paddan.
Scen 8: Sitter i soffan och ser en indisk film på tv. Säger högt med frågande röst, KARMA? Vad är det? Kompis rycker på axlarna.
Googlar upp det. Ev skriver en kommentar på facebook, Vem tror på Karma?
Scen 9: Sitter i sängen, skypar, + spelar minecraft. Kör på engelska. Ngt om en ”wall under water and diamond...” Hörs säga ok, tittar på klockan och säger godnatt på engelska.
Släcker lampan. Det blir svart.
Scen 10: Ev Skylt, VILKA FÖRMÅGOR HAR TRÄNATS OCH UTVECKLATS? (eller för övertydligt?)
Reflektion kring mitt filmskapande och kring filmen ”I-pad i vardagen”
Efter att ha läst kurslitteraturen ”Mediaboken Manus och dramaturgi för film” fick jag inspiration att pröva, ett för mig, nytt sätt att berätta på. Jag har under många år jobbat med filmskapande tillsammans med mina elever och då alltid använt filmkurvan som mall och utgångspunkt. Nu var det dags att pröva ett nytt grepp.
Under detta läsår har vi implementerat LGR11 i skolan. I den framgår att eleverna skall träna och utveckla sina förmågor i form av produktion i sin lärsituation, ej reproduktion som var vanlig tidigare. Skånhällaskolan bestämde sig då för att satsa på en till en och lärverktyget I-Pad. Det innebär att eleverna inte bara får använda sina ”paddor” i skolan utan även hemma och på sin fritid. Vilka vinster kommer skolan, samhället och eventuellt Sveriges framtid till godo då? Vilka produktiva, kreativa möjligheter växer fram av det?
Dessa aspekter ligger till grund för min synopsis och mitt manus. Det är också anledningen till att tittaren i ett tidigt skede i filmen möter olika förmågorna i form av skriftliga ord. De möter vi i trappan upp till pojkens rum där pojken snart kommer att vakna och påbörja sin helt vanliga dag.
Det skall tilläggas att de klassiska ingredienserna finns med, så som t ex presentation av miljö, huvudperson och ett problem som löses med hjälp av samarbete.
Att arbeta med manus är mycket intressant.
Trots god planering så gör omständigheterna att förändringar hela tiden krävs. I mitt fall föll snö, is la sig på sjön och planerade aktiviteter fick bytas ut, scener kastas om och helt nya tillkomma. Flexibilitet och kreativitet blev ett måste.
Det gör också filmskapandet mer spännande och blir i elevsituationer ett utmärkt tillfälle att träna samarbete, ledarskapsförmågor och kommunikation.
I mitt fall handlade det mest om att muta mina skådespelare så de var med på de nya turerna.
Jag är mycket förvånad över att jag, trots alla mina närbilder och extrema närbilder i storyboarden inte fick med fler i filmen. Förmodligen har jag under filmningen upplevt att jag står nära, men när jag nu ser klippen inser jag att så inte är fallet. Det försämrade tydligheten i min film. Jag försökte kompensera genom att klippa in stillbilder i vissa fall, ex bild på ”Minecraft”.
Det kanske jag borde haft fler av. Å andra sidan lämnar en övertydlig film lite åt tittaren att reflektera kring och det är ju syftet med min film.
En svår balansgång som jag funderade mycket kring när det gäller min avslutning av filmen. Bör man ha med en frågeställning eller räcker inledningen av filmen för att tittaren skall reflektera kring lärande? Tillslut valde jag att ha med frågan, helt enkelt för att vara på den säkra sidan.
Eftersom filmen knappt innehåller något tal blir ljud och musik extra viktiga. Jag försökte därför att byta musik vid scenövergångar där en ny aktivitet inleds. Musikens tempo var också tänkt att passa till scenens innehåll. För att förstärka filmupplevelsen ytterligare prövade jag också med specialeffekter som pålagd applåd och publikjubel. Kunde passat bra när barnen ser på hockeyinslaget på paddan eller vid målgörrandet på sjön. Till sist valde jag trots allt att inte ha med det eftersom det gav en ”sit com känsla” vilket jag inte eftersträvade.
Dags för filmvisning. Håll till godo...
- Posted using BlogPress from my iPad
Megaintressant manus!! Känns nytänkande och aktuellt! Jag kommer inte missa denna film!
SvaraRadera