tisdag 27 mars 2012

Reflektion - Moment 2

Processdokumentation
Under vårt senaste a-lagsmöte bestämdes att vi skall dokumentera elevers arbete digitalt. Vi skall börja i år 6 under so-lektionerna. Idén och motiveringarna är plockade från kurslitteratur under denna kurs, men det som gjorde det angeläget var vårt enorma behov av att  få elever att reflektera över hur de använder sin arbetstid i skolan. Förhoppningen är att de nu skall se sig själva ”in action” och utifrån de rörliga bilderna få hjälp att reflektera och utveckla sin målmedvetenhet i skolan.
Nu är min kurs över. Den sista uppgiften gav ny energi. Det dåliga samvetet över att inte arbetar tillräckligt med källkritik och ”Netikett” gjorde sig väl påmint. Det positiva var att jag under mitt arbete med min sista kursuppgift ”Mediers påverkan i lärmiljö” fick massor av input. En och annan lektion kring detta finns nu planerad för eleverna att starta upp med efter påsklovet. Medieradet.se visade sig vara en guldgruva för oss pedagoger.
Under arbetet med denna kursuppgift fick jag också mycket värdefull information kring ungas medievanor samt deras behov av att kunna mer om internet. Den informationen kommer jag att använda för att visa på fler möjligheter att arbeta digitalt för alla, men också vad man bör tänka på för att då använda internet ”säkert”. Eleverna kommer också att få jobba med olika scenarier och få resonera kring hur man kan och bör förhålla sig till dem.
Att arbeta med rörlig bild i form av film har jag en lång tradition av. Mina elever skriver manus, följer filmkurvor, spelar in, redigerar och analyserar film. Det nya för mig var att själv genomföra den arbetsuppgift som jag vanligtvis ger mina elever. Som jag skrev i tidigare blogg-inlägg så var det ett uppvaknande. Jag upplevde att uppgiften var mycket stimulerande och lärorik, men också mycket mer kravfylld än vad jag tidigare trott. Vad jag kommit att uppvärdera efter att ha genomfört denna uppgift själv, är arbetet som mina elever utför i grupp. Samarbetet. Förmågan att leda, ta initiativ, säga ifrån, våga uttrycka sina åsikter, vila i att man inte alltid kan få sin vilja igenom. Tillit till sin egna och andras förmåga. Att arbeta med rörlig bild utvecklar så mycket mer än just ämnet som behandlas och mediet som används.
Ytterligare en reflektion kring rörlig bild gäller I-padens funktioner. Med hjälp av detta verktyg blir det lättare och snabbare att skapa och redigera film för eleverna än tidigare då jag använde videokamera. Detta skapar förutsättningar att”hinna” använda detta verktyg oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar